Aşılama Tedavisi Ankara

aşılama tedavisi ankaraAşılama Tedavisi Nedir?

Döllenmeyi kolaylaştırmak için erkekten alınan spermlerin kadının rahmine yerleştirilmesi işlemine aşılama (intrauterin inseminasyon) denir. Aşılama tedavisinde amaç tüplere ulaşan kaliteli sperm sayısını artırarak kadının gebe kalma şansını artırmaktır. Tüp bebek tedavisinden farklı olarak spermin kendisi gidip yumurtayı döller. O yüzden aşılama yapılacak çiftte sperm sayı ve kalitesinde ciddi bozukluk olmaması gerekir. Ayrıca spermin yumurtaya ulaşıp dölleyebilmesi için kadında tüplerden en az birinin açık olması gerekir.

Aşılama Tedavisi Kimlere Yapılır?

• 1 yıl korunmasız ve düzenli ilişkiye rağmen gebe kalamayan hastalara
  • Açıklanamayan kısırlık teşhisi konmuş hastalara
  • Ejekulasyon (boşalma) problemi olan hastalara
  • Sperm sayısı ve hareketinde azalma olan hastalara uygulanabilir.

Aşılama Tedavisi Nasıl Yapılır? Aşılama Tedavisi Aşamaları Nelerdir?

Aşılama tedavisine adetin 2. veya 3. günü başlanır. Tedaviye başlamadan önce ultrason ile rahim ve yumurtalıklar kontrol edilir. Rahimde polip, myom vs olmadığından, yumurtalıklarda ise kist olmadığından emin olunduktan sonra yumurta geliştirici ilaçlara başlanır. Ayrıca gebelik öncesi yapılması gereken testlere (TSH, toksoplasma, rubella, CMV, hemogram, karaciğer fonksiyon testleri, böbrek fonksiyon testleri, hepatit markerlar) aşılama tedavisinden önce bakmak gerekir.  Yumurta geliştirici ilaçlar aşılama tedavisinin ilk aşamalarından biridir. Bu ilaçlar enjeksiyon (iğne) şeklinde veya hap şeklinde alınabilir. Yumurta geliştirici iğneler intramuskuler veya subkutan yapılır. Çoğu jinekolog yumurta geliştirici iğnelerin akşam 18:00-19:00 arası uygulanmasını tercih etmektedir.  Adetin 2. veya 3. günü iğne kullanmaya başlayan hasta her gün aynı saatte jinekologunun belirlediği dozda ilacını kullanır. Daha sonra Tüp Bebek Uzmanının söylediği tarihte yumurta gelişiminin takibi için tekrar kontrole gelir. Eğer yumurta gelişimi için hap kullanılacaksa hapa adetin 5. günü başlanır. Günde 1 veya 2 defa 5 gün boyunca ilaç kullanılır.

Aşılama Tedavisinde Ultrason Hangi Sıklıkta Yapılır?

Ultrason bakılma sıklığı hastadan hastaya değişmekle beraber genelde 5 gün ilaç kullandıktan sonra jinekolog  hastasını kontrole çağırır. Yumurtanın boyutuna göre 2-3 gün aralıklarla yumurtaların gelişimini ultrason ile kontrol eder. Yumurta takibinde vajinal ultrason tercih edilir. Çünkü transvajinal ultrason ile folikül boyutu daha doğru bir şekilde  ölçülmektedir. Özellikle adetli iken hastalar vajinal ultrasona girmekten rahatsızlık duyar. Ama şunu unutmayın ki jinekologunuz bu duruma alışkındır, rahatsız olmaz. O yüzden sizin de adetli iken transvajinal ultrasona girmekten çekinmenize gerek yoktur.

Aşılama Adetin Kaçıncı Günü Yapılır?

Aşılama tedavisinde yumurtaların boyutu 17-20 mm’e ulaştığında koldan veya karından çatlatma iğnesi yapılır. Çatlatma iğnesi ile yumurtlama sağlanır. Çatlatma iğnesinden 36 saat sonra ise aşılama yapılır. Bazı kliniklerde çatlatma iğnesinden 24 saat sonra aşılama yapılmaktadır. Bazılarında ise hem 24 saat sonra hem de 36 saat sonra toplam 2 kez aşılama yapılmaktadır. Ancak bilimsel çalışmalar göstermiştir ki 2 aşılama yapmanın ekstra sağladığı bir fayda yoktur. En iyi aşılama zamanı çatlatma iğnesinden 36 saat sonra yapılan aşılamadır. Aşılama adetin kaçıncı günü yapılır sorusunun tek cevabı yoktur. Çünkü her kadında yumurtanın gelişim hızı farklıdır. Kimi kadında adetin 9. günü yumurta olgunlaşırken kimi kadında adetin 21. gününde yumurta olgunlaşabilmektedir. Bu nedenle aşılama adetin herhangi bir gününe denk gelebilir. Burada önemli olan yumurtanın büyüklüğü ve rahim duvarının kalınlığıdır (>7mm olmalıdır). Bu kriterler tuttuğu sürece ister erken ister geç gelişmiş olsun aşılamanın başarı şansı benzerdir. Ama genelde adetin başladığı günden itibaren sayıldığında genelde aşılama adetin 12-14. gününde yapılmaktadır.  olduğu sürece Aşılama tedavisinde amaç toplam 1-3 arası yumurta geliştirmektir. 3 den fazla yumurta geliştiğinde çoğul gebelik riski nedeniyle tedaviyi iptal etmek gerekebilir.

Aşılama İşlemi Nasıl Yapılır?

Aşılamanın olacağı günün sabahı hastanın eşi sperm örneği verir. Bu spermler laboratuarda yıkama işleminden geçirilerek iyi kalitede olanlar seçilir. Hazırlana bu spermler  ince bir kanül yardımı ile rahim ağzından geçilerek rahimin içine yavaş yavaş verilir. Aşılama işlemi muayenehane şartlarında yapılabilen tamamen ağrısız ve kolay bir işlemdir. Aşılama yapıldıktan sonra hasta yaklaşık 20-30 dk yatarak dinlenir ve sonra normal günlük hayatına döner.

Aşılama Tedavisi Kaç Gün Sürer?

Aşılama tedavi süresi hastadan hastaya değişkenlik gösterir. Çünkü her kadının ilaçlara verdiği yanıt ve yumurta gelişim hızı farklıdır. Aşılama tedavisine adetin 2. veya 3. günü başlanır ve yaklaşık ortalama 12-15 gün sürer.

Aşılama Tedavisi Yaptıranlarda  Gebelik Şansı Neden Artar?

Hızlı hareket eden sağlıklı spermler yumurtaya yakın bir mesafeye bırakıldığı için ve spermlere zararlı olan vajenin asidik ortamı bertaraf edildiği için spermlerin kat edeceği yol kısalır ve gebelik şansı aşılama tedavisi yaptıranlarda artar.

Aşılama Tedavisinin Başarı Oranı Nedir?

• Tek başına aşılama tedavisi yaptıranlarda gebelik şansı %3
  • Sadece hap ile yumurta geliştirildiğinde, aşılama yapılmadığında %5
  • Sadece iğne ile yumurta geliştirildiğinde, aşılama yapılmadığında %8
  • Hapla yumurta gelişimi sağlandıktan sonra aşılama tedavisi yaptıranlarda %8
  • İğne ile yumurta gelişimi sağlandıktan sonra aşılama tedavisi yaptıranlarda  % 17-20
  • Mikroçipli aşılama tedavisinde %30-40 gebelik şansı vardır

Aşılama Tedavisinde Başarıyı Etkileyen Faktörler Nelerdir?

Aşılama tedavisinin başarısını etkileyen faktörler kadın yaşı, infertilite süresi, önceki tedavilere alınan yanıt ve yumurta geliştirici tedavi protokolüdür. Örneğin yumurta geliştirici haplar ile yapılan aşılamada gebe kalma şansı, yumurta geliştirici iğneler ile yapılan aşılamadan daha düşüktür. Çünkü bu hapların rahim duvarını inceltici etkisi vardır. O yüzden yumurta gelişse bile oluşan embriyo rahim duvarı ince olduğu için rahim duvarına yerleşemeyecektir. Bu da gebelik şansını azaltacaktır.

Aşılama tedavisinin başarısını artırmak için doğru hasta seçimi, hastaya uygun tedavi protokolünün belirlenmesi, uygun teknikle sperm hazırlığının yapılması ve doğru teknikle aşılamanın yapılması büyük önem taşımaktadır.

Mikroçipli Aşılama Nedir?

Aşılamada amaç iyi kalitedeki spermleri döllenmenin gerçekleştiği tüplere en yakın mesafeye yani rahimin içine bırakmaktır. İyi kalitedeki spermlerin seçilebilmesi için de spermler bazı aşamalardan geçirilir.

Aşılama tedavisinde sperm hazırlığı için pratikte uygulanan klasik 2 yöntem vardır.

1- Swim-up (yüzdürme yöntemi)

2- Gradient yöntemi

Her iki yöntemde de iyi kalitedeki spermleri seçebilmek için, spermler belli bir devirde santrifüje edilir (özel bir makinenin içinde dakikada 1000-2000 defa döndürülür). Bu döndürme işleminin spermlerde DNA hasarına yol açabileceği bazı çalışmalarda gösterilmiştir. Bunun nedeni olarak da santrifüj sırasında ortaya çıkan serbest oksijen radikallerinin sperm DNA’sına hasar vermesi gösterilmiştir. Spermde DNA hasarının olması ise gebelik şansını azaltmaktadır.

Bu mantıktan yola çıkarak aşılama tedavisinde sperm hazırlığı için mikroçip yöntemi gündeme gelmiştir. Mikroçip ile aşılama tedavisinde, santrifüj yapılmadan iyi kalitedeki spermler seçilebilmektedir. Yani mikroçip yöntemi ile aşılamada spermlerin DNA’sına hasar verilmemektedir.

Mikroçip Yöntemi ile Aşılama Nasıl Yapılır? Başarı Şansı Daha mı Yüksektir?

Mikroçip yöntemi ile aşılamada içinde milimetrik delikler bulunan porlardan özel bir solüsyon yardımı ile spermler seçilmektedir. Hareketsiz veya morfolojisi bozuk spermler bu delikten geçememektedir. Mikroçip aşılamada sanfrifüj yapılmadığı için sperm DNA’sına hasar verme riski de olmamaktadır. Böylece mikroçip yöntemi ile aşılamada sperm DNA’sına zarar vermeden en iyi kalitedeki spermler seçilebilmektedir.

Mikroçipli aşılamanın başarı şansının diğer yöntemlere göre daha yüksek olduğu yapılan çalışmalarda gösterilmiştir. Sperm hazırlığı swim-up veya gradient yöntemi ile yapıldığında gebelik şansı %15-20 iken, mikroçip yönteminde gebelik şansı %30-40’a yükselmektedir.

Aşılamadan Kaç Gün Sonra Gebelik Testi Yapılmalıdır?

Aşılamadan 12 gün sonra kanda gebelik testi (bhcg) ile gebe olup olmadığınızı öğrenebilirsiniz. Çıkan sonuca göre jinekologunuz size tekrar test yaptırmaya gerek olup olmadığını ve ultrason ile gebeliği görmek için ne zaman gelmeniz gerektiğini söyleyecektir.

Aşılama İle Hamile Kalanların Gebeliği Riskli Gebelik Midir?

Aşılama ile hamile kalanların merak ettiği konulardan biri de gebeliğinin riskli gebelik olup olmadığıdır. Yapılan çalışmalar göstermiştir ki aşılama yöntemi ile hamile kalanların, doğal yollarla hamile kalan kadınlara kıyasla; konjenital anomali, erken doğum ve preeklampsi (gebelik zehirlenmesi) gibi perinatal risklerde artış gözlenmemiştir. Ancak aşılama ile hamile kalanlarda çoğul gebelik ihtimali daha yüksek olduğu için, çoğul gebeliğe bağlı perinatal riskler artabilir. Aşılama ile tek bebeğe hamile kalındıysa perinatal risklerde herhangi bir artış gözlenmemiştir.

Aşılama mı Tüp Bebek mi?

Aşılama tedavisi mi tüp bebek tedavisi mi sorusunun tek doğru yanıtı yoktur. Hangi yöntemin seçileceği hasta yaşına, evlilik süresine, yapılan testlerin sonucun, daha önce aldığı tedavilere ve tedavilere verdiği yanıta göre değişir. O yüzden infertil çiftin tedavisinde, tedavi yöntemi hastaya göre bireyselleştirilmelidir.

Aşılama Tedavisi Fiyatları Nedir? Aşılama Ne Kadar Tutar?

Aşılama tedavisi düşünen hastalar için en önemli konulardan biri de aşılama tedavisi fiyatlarıdır. Aşılama fiyatları ilden ile, hastaneden hastaneye ve doktordan doktora değişir. Ankara aşılama fiyatları 700-1500 TL arasında değişmektedir. Bu aşılama fiyatının içine muayene, yumurta takibi, sperm yıkama ve aşılama girmektedir.  Aşılama fiyatları Ankara’da kliniğin donanımına ve bulunduğu yere göre de değişkenlik göstermektedir. Aşılamada kullanılan ilaçların dozu, ve aşılamada kullanılan kateterin markası da aşılama fiyatları Ankara’da etkilemektedir.

Ankara’nın Çankaya İlçesi Çukurambar semtindeki muayenehanede Aşılama tedavisi, Kadın Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Jinekolog Doktor Doç. Dr. Deniz Ulaş tarafından yapılmaktadır. Ankara aşılama fiyatları ile ilgili ayrıntılı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.