İnsanoğlunun en temel içgüdülerinden biri de üremek yani soyunu devam ettirmektir. Eskiden hamile kalmayı planlamak ve gerekli hazırlıkları yapmak diye bir şey yoktu. Hamile kaldıktan sonra rutin kontrollere başlanıyordu.

Günümüzde bilinç düzeyi arttıkça hamile kalmadan önce bazı kontrollerin yapılması gerektiği fikri popülarite kazanmıştır. Yapılan çalışmalar da gebe kalmadan önce gerekli tedavi ve tedbirlerin alınmasının anne ve bebek sağlığını olumlu etkilediğini göstermektedir.

Peki hamile kalmayı planlayanlar ne yapmalı? Nelere dikkat etmeli?

İdeal Kiloda Olun

Fazla kilo hem doğurganlığı azaltır hem de gebeliğin riskli geçmesine neden olur. Bu nedenle hamile kalmadan önce fazla kilolarınızdan kurtulun. İdeal kilo hesaplamak için vücut kitle indeksi (VKİ) kullanılır. Vücut kitle indeksi kilonun boyun karesine bölünmesi ile hesaplanır. Vücut kitle indeksinin (body mass index) 17-25 arası olması normaldir.

Çok zayıf olmak da erken doğum, bebekte gelişme geriliği gibi sorunlara yol açabilir. Bu nedenle hem zayıf olmak hem de kilolu olmak gebeliği olumsuz etkileyebilir. Hamile kalmayı planlayan bir kadının ideal kiloya ulaştıktan sonra gebe kalması gebeliği olumlu etkileyecektir.

Sigara ve Alkolü Bırakın

Sigara ve alkol hem sperm hem de yumurta kalitesini azaltır. Bu da hamile kalmayı zorlaştırır. Ayrıca sigara ve alkolün bebek üzerine de birçok olumsuz etkisi vardır. Gebelik planlayan bir çift gebe kalmadan en az 2-3 ay önce sigara ve alkolü bırakmalıdır.

Folik Asit Kullanmaya Başlayın

Hamile kalmayı düşünen bir kadın gebe kalmadan en az 1 ay önce günlük 400 mikrogram folik asite başlaması ve gebeliğin ilk 12 haftası boyunca kullanması gerekir. Folik asit bebekte nöral tüp defekti denilen doğuştan sakatlıkları %70-80 azaltır.

Eğer daha önce nöral tüp defektli bebek doğurma öyküsü varsa günlük 4 miligram folik asit kullanılması gerekir.

Sistemik Hastalıklar Kontrol Altında Olmalı

Hamile kalmayı planlayan bir kadının var olan medikal rahatsızlıkları kontrol altında olmalı. Örneğin hipertansiyonu varsa gebe kalmadan önce tansiyonların normal aralıkta olması gerekir. Ayrıca tansiyon için ilaç kullanılıyorsa kullanılan ilaçların gebelikte kullanılabilir olanlarla değiştirilmesi önemlidir.

Ya da şeker hastalığı olan bir kadının gebe kalmadan önce şekerleri regule olmalıdır. Şeker regülasyonunu en iyi gösteren test HgA1c düzeyidir. Bu nedenle gebe kalmayı planlayan bir kadın kanda HgA1c baktırmalı, değer normal aralıkta ise hamilelik planlamalıdır. Çünkü kan şekeri yüksekliği bebekte doğuştan sakatlıklara neden olabilir.

Doktora Gidin

Gebelik planlayan bir kadın gebe kalmadan önce kadın doğum uzmanına gitmelidir. Muayenede gebe kalmaya engel bir sorun olup olmadığı ve kadının hamileliğe hazır olup olmadığı belirlenir.

Yakın zamanda yapılmış smear testi yoksa smear testi alınmalıdır. Hamilelik öncesi bazı testlerin yapılması gerekir.

Gebelik öncesi yapılması gereken testler

• Kan sayımı
  • Karaciğer ve böbrek fonksiyon testleri
  • Kan şekeri
  • TSH
  • Toksoplazma, Rubella ve CMV
  • Hepatit B, Hepatit C ve HIV
  • VDRL

Aile Hikayenizi Öğrenin

Gebelikte bazı problemler ailevi genetik geçiş gösterir. Bu nedenle ailenizde genetik olarak sağlıksız çocuk doğurma öyküsü olan akrabanız olup olmadığını öğrenin. Eğer böyle bir öykünüz varsa bunu doktorunuzla paylaşın, size genetik araştırma yapılmasının gerekip gerekmediğini öğrenin.

Benzer şekilde ailenizde erken doğum, preeklampsi (gebelik zehirlemesi), gebelik şekeri, zor doğum, kanama gibi problemlerin olup olmadığını öğrenin. Çünkü bazı gebelik komplikasyonları ailesel geçiş gösterir. Eğer risk altındaysanız gerekli önlemler alındıktan sonra gebelik planlamalısınız.

Beslenme Alışkanlığınızı Değiştirin

Yapılan çalışmalar akdeniz tipi beslenmenin gebelik şansını artırdığını göstermektedir. Çünkü akdeniz diyeti sperm ve yumurta kalitesini artırır, bu da hamile kalmayı kolaylaştırır. Akdeniz diyeti daha çok balık, zeytinyağı ve yeşilliklerin tüketildiği bir beslenme şeklidir.

Gebe Kalmayı Kolaylaştıran Yöntemleri Doktorunuzdan Öğrenin

Hamile kalmak isteyen sağlıklı bir çiftin 1 ayda gebe kalma şansı %20 civarındadır. Bu nedenle korunmayı bırakır bırakmaz hamile kalamayabilirsiniz. Bu sizi endişelendirmesin.

Yumurtlama gününe yakın girilen cinsel ilişkiler gebelik şansını artıracaktır. Adetin kaçıncı günleri hamile kalındığını ve sizin adet döngünüze göre hangi günler ilişkiye girmeniz gerektiği ile ilgili doktorunuzdan bilgi alın. Tahmini yumurtlama tarihinizi de size en doğru söyleyecek kişi kadın doğum doktorunuzdur.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!