Histerosalpingigrafi (HSG)

İlaçlı Rahim Filmi (HSG) Nedir?

İlaçlı rahim filmi rahim boşluğu ve tüplerin durumunu değerlendirmek için rahim ağzından kontrast madde verilerek çekilen ilaçlı röntgen filmidir. Bazı jinekolojik hastalıkların teşhisi için ilaçlı rahim filmine, tıbbi adıyla HSG’e (histerosalpingografi) ihtiyaç duyulur.

•  Kısırlık (infertilite)
  •  Tekrarlayan gebelik kaybı öyküsü
  •  Dış gebelik öyküsü
  •  Rahim içinde yapışıklıktan şüphelenilmesi
  •  Ultrasonda rahimde perde, bikornu uterus gibi konjenital anomaliden şüphelenilmesi durumlarında HSG çekilir.

1 yıllık korunmasız ve düzenli ilişkiye rağmen gebelik olmazsa hem kadın hem de erkek araştırılmaya başlanır. Kadında ilk araştırılan yerlerden biri de tüplerdir. Kadında tüplerin açık olup olmadığı ultrasonda görünmez, ancak  ilaçlı rahim filmi yani HSG ile tüplerin açık olup olmadığı anlaşılır. Yumurta ile spermin karşılaşabilmesi için tüplerin sağlam olması gerekir. Çünkü sperm ile yumurta tüplerde karşılaşır ve döllenme tüplerde gerçekleşir. Eğer tüpün bir bölgesinde tıkanıklık varsa vajenden yukarı doğru çıkan sperm, tıkanıklığı aşıp yumurtayı dölleyemeyecektir. Dolayısıyla gebelik oluşamayacaktır. Veya tıkanıklık spermin geçişine izin verip oluşan embriyonun geçişine izin vermeyeceği için dış gebelik ortaya çıkacaktır. İlaçlı rahim filmi (HSG) tüplerde tıkanıklık olup olmadığını, rahim boşluğunda polip, submukoz miyom gibi yer kaplayan lezyon veya yapışıklık olup olmadığını gösteren en iyi yöntemlerden biridir. Ayrıca HSG uterin septum (rahimde perde), bikornu uterus gibi konjenital anomalilerin de teşhisinde kullanılan bir yöntemdir.

İlaçlı Rahim Filmi Ankara’da Nasıl Çekilir?

Ankara’da rahim filmi çektirenlerin de bildiği gibi ilaçlı rahim filmi Ankara’da randevu alınarak çekilmektedir. Hasta adet olduğu gün jinekolog doktorunu arar. Adet bitimine göre hastaya randevu verilir. Randevu verilen gün hasta, daha önce yazılmış olan antibiyotik ve ağrı kesici ile beraber ilaçlı rahim filmi çekilen hastaneye veya merkeze  gelir. İşlemden 30 dk önce ağrı kesici ve antibiyotiğini alır. Jinekolojik muayeneye benzer şekilde hasta jinekolojik masaya yatar. Normal muayene olurken kullanılan spekulum ile rahim ağzı görülür. İnce bir kateter yardımı ile rahim ağzından geçilerek rahim boşluğuna ulaşılır. İlaçlı rahim filminde kullanılan ilaç kontrast maddedir. Bu kontrast madde yavaş yavaş rahim içine verilir. Eş zamanlı skopi cihazı ile doktor rahimin kontrast madde ile doluşunu ve tüplerden geçişini görür. Tüplerin açık olduğundan emin olduktan sonra ilaçlı rahim filmi çekimine son verilir.

İlaçlı Rahim Filmi Ne Kadar Sürer?

İlaçlı rahim filmi yaklaşık 5 dk süren bir işlemdir. HSG sonrası hasta hemen normal hayatına dönebilir. Ancak anestezili rahim filmi çekildiyse anestezinin etkisinin geçmesi için yaklaşık yarım saat dinlenmesi gerekebilir.

İlaçlı Rahim Filmi (HSG) Ne Zaman Çekilir?

İlaçlı rahim filmi adet bitimi yani adetin 8-10. günleri arasında çekilir. Bu günlerde çekilmesinin esas nedeni HSG çekilecek kadının hamile olmadığından emin olmaktır. Çünkü ilaçlı rahim filminde verilen ilaç kontrast maddedir ve eğer gebelik varsa direk bebeğe zararlıdır. Bu nedenle yumurtlama gününden önce ilaçlı rahim filminin (HSG)çekilmesi gerekir.

İlaçlı Rahim Filmi Sonrası Kanama Olması Normal midir? İlaçlı Rahim Filmi Sonrası Cinsel İlişkinin Zararı Var mıdır?

İlaçlı rahim filmi çekilirken alet ile rahim ağzı tutulduğu için ve rahim içine kateter yerleştirildiği için lekelenme tarzında kanama olması normaldir. Eğer kanama yoğunlaşırsa doktorunuzu aramanız gerekir. İlaçlı rahim filmi sonrası cinsel ilişki olabilir. Ancak çiftin mutlaka HSG çekilen ay korunması gerekir. Daha önce de belirttiğim gibi, ilaçlı rahim filminde kullanılan kontrast madde fetuse zararlıdır. Eğer istenmeden gebelik oluşursa gebeliğin sonlandırılması gerekebilir.

İlaçlı Rahim Filmi (HSG) Ağrılı mıdır?

İlaçlı rahim filmi çekilirken rahim ağzını tutmak için kullanılan tek dişli adet sancısı gibi bir sancıya neden olabilir. Ayrıca kullanılan kateter geniş ise kateter rahim ağzından geçerken HSG çekimi ağrıya neden olabilir. Son olarak verilen kontrast madde incecik tüplerden geçerken, tüplerde basınç yaptığı için kasıklarda ağrıya neden olabilmektedir. Her hasta elbette ağrısız ilaçlı rahim filmi çektirmek isteyecektir. Ağrısız ilaçlı rahim filmi için hastanın dikkat etmesi gereken nokta HSG çekilmeden yarım saat önce ağrı kesicisini almasıdır. Her hastanın ağrı eşiği farklıdır. Sadece ağrı kesici alarak bile ağrısız HSG çekilebilir. Ancak hasta tamamen hiçbir ağrı hissetmek istemiyorsa anestezili rahim filmi de çekilebilir. Ankara anestezili rahim filmi (ağrısız ilaçlı rahim filmi) daha çok özel hastanelerde ve özel merkezlerde çekilmektedir. Ankara’da HSG genelde devlet hastanelerinde anestezi verilmeden çekilmektedir. Anestezili ağrısız rahim filmi çekilecekse çekimden önceki 4 saat boyunca hastanın aç ve susuz olması gerekmektedir.

Ankara’da Ağrısız İlaçlı Rahim Filmi Nerede Çekilir?

İlaçlı rahim filmi görüntüleme merkezi ruhsatı olan her yerde çekilebilir. Ankara’da ilaçlı rahim filmi çeken birçok merkez vardır. İlaçlı rahim filmi Ankara veya HSG filmi Ankara dendiğinde birçok görüntüleme merkezi akla gelir. Ankara’da ilaçlı rahim filmi çeken çoğu yerde skopi cihazı bulunur. Skopi cihazının direk grafiden farkı şudur; skopide jinekolog ilacı verirken ilacın rahimden ve tüplerden  geçişini ekrandan eş zamanlı görür. Direk grafide ise jinekolog ilacın geçişini görmeden körlemesine çekim yapılır. Jinekolog doktor film çekildikten sonra rahim ve tüpleri görür. Skopili çekim jinekolog doktor için her zaman bir avantajdır. İlaçlı rahim filmi çekilirken ilaç dozunun yeterli olup olmadığını, HSG çekiminin düzgün olup olmadığını aynı anda görmüş olur.

İlaçlı Rahim Filminden Sonra Hamile Kalanlar Var mı?

İlaçlı rahim filminden sonra hamile kalanlarda, hastanın ne zaman hamile kaldığı çok önemlidir. Eğer HSG’nin çekildiği ay gebe kalındıysa ilaçlı rahim filmi çekilirken kullanılan kontrast madde fetuse zararlı olduğu için gebeliğin sonlandırılması gerekebilir. İlaçlı rahim filminin çekildiği ay hastanın mutlaka korunması gerekir. Bunun yanında ilaçlı rahim filminden sonra hamile kalma şansı artar. Eğer tüplerde filmsi küçük yapışıklıklar varsa ve buna bağlı hasta gebe kalamıyorsa,  ilaçlı rahim filminde verilen kontrast madde basınçlı verildiği için,bu basınç ile bu yapışıklıklar açılabilir. Özellikle HSG den sonraki 3 ay boyunca tedavi almadan hastaların hamile kalma şansı yüksektir.

İlaçlı Rahim Filmi Fiyatları ^Nedir?

İlaçlı rahim filmi yani HSG çektirecek olan hastanın merak ettiği konulardan biri de ilaçlı rahim filmi ücretidir. Ankara’da ilaçlı rahim filmi fiyatları merkezden merkeze değişmektedir. Rahim filmi ücreti 2019 Ankara’da 800-1000 TL arasında değişmektedir. İlaçlı rahim filmi fiyatlarını Ankara’da etkileyen en önemli faktör HSG’in anestezili mi yoksa anestezisiz mi çekileceğidir.  Ağrısız rahim filmi yani anestezili rahim filminde sedasyon için anestezi uzmanı da işleme girer. Bu da Ankara anestezili rahim filmi fiyatları 2019’i bir miktar artırmış olur.

Anestezili ve anestezisiz ağrısız ilaçlı rahim filmi Ankara’da Kadın Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Jinekolog Doktor Doç. Dr. Deniz Ulaş tarafından yapılmaktadır. Ankara ağrısız ilaçlı rahim filmi fiyatları ile ilgili ayrıntılı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Comments (2)

• Ferda cevap

Merhaba ben hsg cektirmek istiyorumda fiyat bilgisi alabilirmiyim

3 Haziran 2019 , 23:02