Jinekolojik Muayene

Jinekolojik Muayene (Kadın Hastalıkları Muayenesi) Nedir?

Jinekolojik muayene, Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanının jinekolog muayene aletleri ve ultrason ile yaptığı alttan muayene yöntemidir. Jinekolojik muayeneye kadın hastalıkları muayenesi, kadın doğum muayenesi veya alttan muayene de denilebilir.  Çoğu kadında ne yazık ki jinekolojik muayene korkusu bulunur. Jinekolojik muayene korkusunun toplumda oluşmasındaki en önemli neden kadınların birbirine abartarak anlattığı jinekolojik muayene tecrübeleridir. Ve bu hikayelerin kulaktan kulağa yayılması sonucu jinekolojik muayene ile ilgili korkunç şehir efsaneleri ortaya çıkar.  Normal şartlarda jinekolojik muayene ve jinekolog muayene aletleri kesinlikle ağrı veren  jinekolojik muayene metodları değildir. Ancak, jinekolojik muayene masası ve jinekolojik muayene pozisyonu mahremiyet nedeniyle bir kadını psikolojik olarak rahatsız edebilir.  Ama hasta şunu unutmamalıdır ki, kadın doğum  muayene şekli bir jinekolog için çok sıradan  bir muayene şeklidir. Hastanın kadın hastalıkları muayenesi sırasında kesinlikle utanmasına, çekinmesine gerek yoktur.

Jinekolojik Muayene Nasıl Yapılır? Jinekolojik Muayene Nasıl Olur?

Jinekolojik muayenede  hasta alt tarafındaki kıyafetleri tamamen çıkarır. Hasta hemşirenin verdiği tek kullanımlık önlüğü giyer ve jinekolojik muayene masasına oturur. Bacaklarını jinekolojik muayene masasının her iki tarafında bulunan yerlere koyar. Hemşirenin verdiği tek kullanımlık kadın hastalıkları muayene örtüsü ile bacaklarının üzerini örter.  Jinekolojik muayene örtüsü sadece hastanın mahremiyet yönünden kendini kötü hissetmemesi için kullanılmaktadır. İlk olarak jinekolog spekulum ile alttan muayene yapar.  Spekulum jinekologun en çok kullandığı kadın doğum muayene aletidir. Eskiden alttan muayenede demir spekulumlar kullanılmaktaydı. Demir spekulumlar steril edilerek tekrar tekrar kullanılmaktaydı. Ama demir spekulumlar hastanın daha çok canını yaktığı için ve sterilitesi ile ilgili hastada kuşku yaratabileceği için jinekolojik muayene Ankara’da biz tek kullanımlık plastik spekulumlar kullanmaktayız. Bu spekulumların da 3 çeşit boyları vardır. Hastanın jinekolojik yapısına göre uygun olan boyutu Ankara’da tercih etmekteyiz. Uygun spekulum boyutunu uygun hastada kullanarak hastanın jinekolojik muayene sırasında hiç ağrı hissetmemesi sağlanabilir. Hatta jinekolojik muayene korkusu çok olan hastalarda en küçük spekulum kayganlaştırıcı jel ile kullandığnda ağrı riski tamamen ortadan kaldırılmış olur .  Spekulum muayenesinin ardından elle vajinal muayene yapılır. Bimanuel tuşe de denilen bu jinekolojik muayene yönteminde jinekolog 2 parmağı ile vajinaya girerek rahim ve yumurtalıkları muayene eder. Vajinal muayenenin ardından vajinal ultrason (alttan ultrason) ile rahim ve yumurtalıklar ayrıntılı olarak incelenir.

Vajinal Ultrason (Alttan Ultrason) Neden Yapılır? Vajinal Ultason Acı Verir mi?

Vajinal ultrason rahim ve yumurtalıkların net bir şekilde görüntülenmesi için yapılan jinekolojik muayenenin önemli  bir parçasıdır. Abdominal ultrasondan farklı olarak vajinal ultrasonda (alttan ultrason) hastanın idrara sıkışık olmasına gerek yoktur. Tam tersine vajinal ultrasondan hemen önce hastanın idrarını yapmasında fayda vardır. Vajinal ultrason yani alttan ultrason kesinlikle acıtmaz. Vajinal ultrasonda rahim ve yumurtalıklar üstten ultrasona (abdominal ultrason) göre daha net görülür. Vajinal ultrason uygulamasında vajinal proba prezervatif takılır ve her hastada bu prezervatif değiştirilir. O yüzden vajinal ultrason cihazı hijyeni açısından hastanın kaygı duymasına gerek yoktur.

Jinekolojik Muayenede Nelere Bakılır?

Jinekolojik muayenede (kadın doğum muayenesi) önce dış genitaller yani vulva, labium majus, labium minus, introitus gözle incelenir. Bu bölgedeki enfeksiyon, renk değişikliği, ülser, siğil  veya benzeri lezyonlar not edilir. Daha sonra tek kullanımlık spekulum ile vajen ve rahim ağzı incelenir. Vajinal akıntı, enfeksiyon veya rahim ağzında yara, polip olup olmadığı araştırılır. Gerekli hastalardan smear, vajinal kültür ve HPV testi alınır. Bu testlerin hiç biri ağrı veren testler değildir. Boğaz kültürü alınmasına benzer şekilde jinekolojik muayene sırasında hiç  acı hissetmeden kültür, smear alınabilir. Spekulum muayenesinden sonra bimanuel muayenede iç organların yapısı, büyüklüğü, pozisyonu hakkında fikir sahibi olunur. Son olarak da vajinal ultrason ile rahim ve yumurtalıklar kitle, kist vs açısından değerlendirilerek kadın hastalıkları muayenesi tamamlanır.

Alttan Muayene Olamıyorum, Ne yapmalıyım?

Kadın hastalıkları muayenesi olmayı planlayan kadınların kafalarını en çok meşgul eden sorulardan biri de “Jinekolojik muayene nasıl olur?” “Alttan muayene acıtır mı?” sorularıdır. Çünkü bazı kadınlar alttan muayene olamamaktadır. Kadın hastalıkları muayenesinde zorlanan hastaların alttan muayene sırasında yapması gereken tek şey pelvik taban kaslarını kasmamalarıdır, kendilerini gevşek bırakmalarıdır. Pelvik taban kaslarını kasıldığında ilişkide nasıl ağrı duyuluyorsa jinekolojik muayenede de ağrı duyulur. Alttan muayene olamayan hastaların rahatlaması için jinekolog doktora büyük iş düşmektedir. Hastayla konuşup onu rahatlatmalı, gevşetmeli ve hastanın güvenini kazandıktan sonra jinekolojik muayeneye geçmelidir. Alttan muayene olamayan veya alttan zor muayene olan hastalar doktor seçimini doğru yapmalıdırlar. Çünkü doktorun yaklaşımı hastanın psikolojisini direk etkilemektedir. Anlayışı ve sabırlı bir doktor hastanın jinekolojik muayene fobisini yenmesini sağlayabilir. Eğer telkinlere rağmen  kadın doğum muayenesi yapılamadıysa, bu durumda hastanın cinsel terapi eğitimi almış olan bir jinekologla görüşmesinde fayda vardır. Özel tedavi teknikleri ile 3-4 seansta hastalar bu problemden kurtulabilmektedir.

Jinekolojik Muayene Bakirelerde Nasıl Yapılır?

Bilinenin aksine jinekolojik muayene bakirelerde de yapılabilir. Kızlık zarına zarar vermeden vajinal kültür alınabilir. Bimanuel muayene vajinal yapılmaz, gerekli durumlarda rektal yani makattan muayene bakirelerde yapılır. Rektal muayene ile iç organlar hakkında fikir sahibi olunabilir. Kızlık zarına zarar verebileceği için bakirelerde jinekolojik muayenede spekulum kullanılmaz. Vajinal yani alttan ultrasonun da kızlık zarına zararı olabileceği için jinekolojik muayenede bakirelerde alttan ultrason yapılmaz. Bakirelerin jinekolojik muayenesinde abdominal ultrason kullanılır. Bu nedenle kadın hastalıkları muayenesi olacak olan bakire bir bayanın jinekolojik muayeneye idrara sıkışık bir şekilde gelmesi gerekir.

Gebelikte alttan muayene nasıl yapılır?

Gebelikte bazı durumlarda doktorunuzun sizi alttan muayene etmesi gerekir. Halk arasında gebelikte alttan muayenenin bebeğe zarar vereceğine inanılır. Bu inanç doğru değildir. Bazı özel durumlar dışında gebelikte alttan muayene yapılabilir. Plasenta previa yani bebeğin eşinin önden gelmesi durumunda kanama riski nedeniyle gebelikte alttan muayene yapılması zararlıdır. Bunu dışındaki durumlarda ihtiyaç olursa gebelikte alttan muayene rahatlıkla yapılabilir. Alttan muayene ile kanamanın kaynağı, enfeksiyonun nedeni, erken doğum riski olup olmadığı anlaşılır. Bu nedenle doktorunuz gerekli gördüğü taktirde gebelikte alttan muayeneyi yaptırmaktan çekinmeyin.

Jinekolojik Muayene Ücretleri Ankara

Jinekolojik muayene ücretleri hastaneden hastaneye ve doktordan doktora değişir. Jinekolog muayenesine dahil olan vajinal muayene ve ultrason jinekolojik muayene ücretleri Ankara’ya dahildir. Bazı hastanelerde jinekolojik muayeneyi yapan jinekolog doktor ultrason ile bakmaz. Ultrason için radyologa gönderir. Bu jinekolojik muayene metodu hasta için nispeten daha zahmetlidir. Bu nedenle Ankara’daki kliniğimizde biz jinekolojik muayene ücretlerinin içine jinekolojik muayene ve vajinal ultrasonu dahil etmekteyiz. Jinekolojik muayene ücretleri  Ankara 80-450 TL arasında değişmektedir.

Ankara’nın Çankaya İlçesi Çukurambar semtindeki muayenehanede jinekolojik muayene Kadın Doğum Uzmanı Jinekolog Doktor Doç. Dr. Deniz Ulaş tarafından yapılmaktadır. Ankara Jinekolojik muayene ücretleri ile ilgili ayrıntılı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Comments (6)

• didem cevap

gebelik için kan testi ve ultrason muayene ücreti nedir?

6 Şubat 2019 , 13:02
    • Deniz Ulaş cevap

Buradan fiyat bilgisi veremiyoruz, mail attım size…

6 Şubat 2019 , 21:42