Çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin %85’i ilk 1 yıl içinde gebe kalır. 1 yıl düzenli ve korunmasız ilişkiye rağmen gebe kalamayan çiftlere infertilite (kısırlık) tanısı konur. İnfertil çiftlerin %40’ında neden kadın kaynaklı, %40’ında ise erkek kaynaklı problemlerdir.

Kadın kaynaklı kısırlık nedenlerini 4 ana başlık altında toplayabiliriz.

1. Yumurtlama problemleri
  2. Yumurtalık rezervinin azalması
  3. Tüplerin kapalı olması
  4. Rahimde yer kaplayan organik patolojiler

Kadın kısırlığının en sık nedenlerinden biri de yumurtlama problemleridir. Tiroid hormon bozukluğu, prolaktin hormon yüksekliği ve polikistik over sendromunda (PKOS) düzenli yumurtlama (ovulasyon) olmaz ve buna bağlı da gebe kalmak zorlaşabilir. Neyse ki, yumurtlama bozukluğu olan hastalar, kısırlık tedavisinde gebelik şansının en yüksek olduğu hasta grubudur. Çünkü bu hastalarda kısırlığın nedenini biliyoruz ve yumurtlama tedavisi ile problem kolaylıkla çözebiliyoruz.

Kadında yumurtalık rezervinin azalması tedavisi daha zor bir durumdur. Rezervi artıran  bazı ilaçlar olsa da başarı şansı yine de düşüktür. Yumurtalık rezervi azalmış hastaların vakit kaybetmeden tüp bebek tedavisine başvurması, evli değilse de yumurta dondurması daha mantıklı bir yöntem olacaktır.

Hamile kalabilmek için tüplerden en az birinin açık olması gerekir. Çünkü sperm ve yumurta tüplerde karşılaşır ve döllenme tüpte gerçekleşir. Eğer her iki tüp de tıkalıysa sperm ve yumurta hiç karşılaşamayacak ve gebelik oluşamayacaktır. Bu nedenle iki tüpü de tıkalı hastaların gebe kalabilmek için tek şansı tüp bebek olacaktır.

Tubal faktörlü hastaların aşılama tedavisi veya diğer kısırlık tedavileri ile hamilelik elde etmesi imkânsızdır. Bu yüzden infertil çiftlerde ilk araştırılan faktörlerden biri de fallop tüpleridir. Tüplerin açık olup olmadığı ise ilaçlı rahim filmi (HSG) ile anlaşılır.

Rahimde yer kaplayan miyom, polip gibi organik patolojiler de kısırlığa neden olabilir. Miyomların kısırlığa neden olabilmesi için yerleşim yeri çok önemlidir. Büyük, rahimin içine doğru uzanan miyomların kısırlığa veya düşüğe neden olması daha yüksek ihtimaldir.

Hangi Faktörler Kadında Kısırlık Riskini Artırır?

Yukarıda sayılan rahim, yumurtalık ve tüplerle ilgili problemler dışında aşağıdaki faktörler kadında kısırlık riskini artırır.

• İleri yaş
  • Sigara, alkol
  • Kötü beslenme
  • Aşırı kilolu veya çok zayıf olmak

Kadında kısırlığa neden olan bu faktörlerin çoğu düzeltilebilirken, yumurtalık rezervinin azalması, tüplerin kapalı olması gibi problemlerin tedavisi zordur. Burada önemli olan tanı ve tedavi için geç kalmamak, gerekirse kısırlık tedavisini tekrar denemek, pes etmemektir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!