Polikistik Over Sendromu

Polikistik Over Sendromu (PKOS) Nedir?

Polikistik over sendromu (PKOS) yumurtlama olmamasına bağlı meydana gelen bir hormonal bozukluktur. Normalde her ay kadınlarda 1 dominant folikül yani halk arasında yumurta büyür ve belirli bir boyuta gelip olgunlaştığında çatlar. Biz buna yumurtlama veya ovulasyon diyoruz. Çatlayan bu yumurta sperm ile karşılaşırsa gebelik oluşur. Eğer çatlayan yumurta sperm ile karşılaşmazsa 14 gün sonra kendi kendini yok eder ve buna bağlı kadın adet görür. Her ay bu döngü bu şekilde devam eder. Ancak polikistik over sendromlu yani PKOS veya PCOS’lu hastalarda bu dominant folikül ya hiç gelişmez ya da gelişir ama belli bir boyuta geldiğinde çatlamadan küçülmeye başlar. Burada esas sorun çatlamayan bu yumurtanın androjen yani erkeklik hormonu üretmeye başlamasıdır. Üretilen bu androjenler kadında adet düzensizliği, adet gecikmesi, tüylenme ve sivilcelenmeye yol açar. Ayrıca yumurtlama da olmadığı için polikistik over sendromlu hastalarda infertilite (kısırlık) yani gebe kalamama veya gebe kalmada zorlanma görülebilir.

Polikistik Over Sendromu Neden Olur?

Polikistik over sendromu bayanların %5’inde görülür. Oluşumunda genetik etmenlerin önemli bir rolü vardır. Polikistik over sendromu olan kadınların annelerinde %24, kız kardeşlerinde %32 oranında PKOS görülür. Polikistik over sendromu neden olur sorusunun cevabı sadece genetik nedenler değildir. Genetik yatkınlık çevresel koşullar ile birleşince PCOS ortaya çıkmaktadır. Çevresel faktörlerin başında da stres, obezite ve ilaçlar gelmektedir. Bu tablo içerisinde insülin direnci merkezde rol oynuyor gibi görünmekte ve obeziteden bağımsız olarak PKOS’lu hastaların %50-70’inde bulunmaktadır.

Polikistik Over Sendromu (PKOS) Belirtileri Nelerdir?

Polikistik over sendromu belirtilerinin en başında adet düzensizliği gelir. PKOS belirtilerinin esas nedeni daha önce söylediğim gibi yumurtlama problemidir. Tüm polikistik over belirtileri buna bağlı ortaya çıkar. Adet düzensizliği daha çok adet gecikmesi şeklinde olur. Bunun dışında ara kanama, yoğun kanama şeklinde de görülebilir. Adet düzensizliği dışında kilo alma, tüylenme, sivilcelenme ve infertilite (kısırlık) de polikistik over sendromu belirtilerindendir. Bu belirtilerin hepsi yumurtlamamaya ve androjen yüksekliğine bağlı olarak meydana gelir.

Polikistik Over Sendromu (PKOS) Hamile Kalabilir mi?

Polikistik over sendromu hamile kalabilir. Ancak hamile kalması biraz gecikebilir, gebe kalmada zorlanma olabilir. Yukarıda da belirttiğim gibi polikistik over sendromu olanlarda her ay yumurtlama olmaz, yumurtlama olmayınca hamile de kalınmaz. Tabi ki burada önemli olan PKOS’un derecesidir. Hafif polikistik over sendromu olanlar daha kolay hamile kalabilir. Normalde 1 yıl korunmamaya rağmen hamile kalınmazsa biz kısırlık tedavisine başlıyoruz. Ama polikistik over sendromu olanlarda bu bekleme süresi 6 aydır. 6 ay korunmamaya rağmen hamile kalınmazsa yumurtlama tedavisine başlanır. İnfertilite yani kısırlık tedavisinde en yüz güldürücü sonuçlar aldığımız grup polikistik over sendromu olanlardır. PKOS’lu infertil hastalarda en azından sorunun neyden kaynaklandığını biliyoruz ve elimizde bu sorunu çözecek ilaç tedavi imkanları bulunmaktadır.

Polikistik Over Sendromu Tedavisi (PKOS Tedavisi) Nedir?

Polikistik over tedavisinde ilk basamak hasta kilolu ise hastanın kilo vermesidir. Verilen 1-2 kilo bile yumurtlamayı düzenleyip, polikistik over sendromunu tedavi edecektir. Diyet ve egzersiz polikistik over sendromu tedavisinin 1. basamağıdır.  İlaç tedavisi ya da polikistik over bitkisel tedavi yöntemlerinden çok daha önce yapılması gereken şey yaşam tarzı değişiklikleridir. Yaşam tarzı değişiklikleri, sağlıklı ve dengeli beslenme ile birlikte günlük spor ve egzersizleri kapsayan bir takım uygulamaları kapsamaktadır.

2.basamak polikistik over sendromu tedavisi, hastanın çocuk isteyip istemediğine göre değişir. Eğer PCOS’lu hastanın çocuk isteği varsa infertilite (kısırlık) tedavisine başlanır. Ama bekarsa veya evli olsa bile henüz çocuk istemiyorsa adet düzenleyici ilaçlara başlanır. Adet düzenleyici ilaçlar geldiğinde 2 çeşit ilaç grubu akla gelir. 1-Doğum kontrol hapları 2- Progesteron içeren adet söktürücü ilaçlar. Polikistik over sendromu tedavisinin esas ilacı doğum kontrol haplarıdır. Doğum kontrol hapları polikistik over sendromu olanlarda hem düzenli adet görmeyi sağlar hem de içerdiği progesteron nedeniyle tüylenme ve sivilcelenme problemini tedavi eder. Eğer hasta bazı nedenler dolayısıyla doğum kontrol hapı kullanamıyorsa o zaman sadece progesteron içeren ilaçlar kullanabilir. Polikistik over tedavisi en az 6 ay süren bir tedavidir.

Polikistik over sendromunun nedenleri arasında %50-70 insülin direnci yer aldığı için insülin direncini düşüren metformin gibi ilaçlar da polikisitk over sendromu tedavisinde kullanılmaktadır. Metforminin mide barsak sistemine olan yan etkileri nedeniyle metformin kullanan PKOS’lu hastada iştah azalır ve buna bağlı ciddi kilo verebilir. Sadece metformin ile 10-15 kilo veren hastalar vardır. Kilo vermeye bağlı da polikistik over sendromu belirtilerinde düzelme görülür. Bu nedenle ben PCOS’lu hastalarımda adet düzenleyici ilacın yanında metformin tedavisini de vermeyi tercih ediyorum. Ama mutlaka metformini doktorunuza danışarak kullanmanız gerekir.

Polikistik over sendromu tedavisinde kullanılan doğum kontrol hapları içerdiği progesteron nedeniyle tüylenmeyi azaltır. Ama doğum kontrol hapı yeni çıkacak tüylerin zayıf çıkmasını sağlar. Önceden çıkmış olan tüyler için epilasyon yapılması gerekir.

Polikistik Over Geçer mi?

Polikistik over sendromu ilaç tedavisi, diyet ve egzersiz ile geçer. Ancak eğer hasta tekrar kilo almaya başlarsa veya hayatındaki stres faktörü artarsa PKOS tekrar ortaya çıkmaya başlar. Çünkü PKOS’LU hastalardaki esas sorun zaten altta yatan genetik yatkınlıktır. Polikistik over sendromu olan hastaların  kilolarına, beslenmelerine ve yaşam şekillerine ömür boyu dikkat etmeleri gerekir.

Polikistik Over Sendromu Bitkisel Tedavi, Doğal Çözümler

Polikistik over sendromu bitkisel tedavi yöntemlerini yaşam tarzı değişiklikleriyle paralel bir şekilde uygulamak hastalığın prognozunu olumlu yönde etkileyecektir. Yaşam tarzı değişiklikleri, sağlıklı ve dengeli beslenme ile birlikte günlük spor ve egzersizleri kapsayan bir takım uygulamaları kapsamaktadır. Polikistik over sendromu bitkisel tedavisi için en çok önerilen doğal çözüm soğan kürüdür. Soğan kürü dışında keten tohumu, saw palmetto, hayıt bitkisi, çuha çiçeği yağı, siyah yılan kökü, tarçın da polikistik over tedavisinde önerilen bitkisel doğal tedavilerdir. Polikistik over sendromu sadece bitkisel çözüm ile tedavi edilebilir mi sorusunun cevabı bana göre “Hayır” dır. Polikistik over bitkisel tedavisi ile ilgili yapılmış kontrollü randomize çalışmalar yoktur. PKOS bitkisel çözümü ile ilgili elimizde bilimsel kanıtlar henüz yoktur. Ben hastalarıma “bitkisel tedavileri  kesinlikle kullanamazsın” demiyorum, bilimsel olarak kanıtlanmış polikistik over tedavilerine yardımcı olarak eğer çok istiyorlarsa bu bitkisel tedavileri de kullanabileceklerini söylüyorum.

Polikistik Over Tedavisi Ankara

Ankara’da polikistik over sendromu tedavisi yapan birçok klinik vardır. “Polikistik over tedavisinde en iyi doktor Ankara”, “polikistik over doktor tavsiyesi Ankara” şeklindeki sorular hastalar tarafından sorulmaktadır. PKOS tedavisi dünyanın her yerinde standarttır. O yüzden polikistik over tedavisinde en iyi doktor Ankara veya polikistik over doktor tavsiyesi Ankara soruları bu durumda çok da mantıklı gözükmemektedir. Ankara’da polikistik over sendromu tedavisi dünyanın her yerindeki tedavi ile aynıdır.

Ankara’nın Çankaya İlçesi Çukurambar semtindeki klinikte Polikistik Over Sendromu (PKOS, PCOS) tedavisi  Kadın Doğum Uzmanı Jinekolog Doktor Doç. Dr. Deniz Ulaş tarafından yapılmaktadır. Jinekolog muayene fiyatları ile ilgili ayrıntılı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.