Korunmasız ilişki yaşayan çiftlerin en çok merak ettiği konulardan biri de gebeliğin ne zaman ve nasıl belli olacağıdır.

Korunmasız ilişkiden en erken 1 hafta sonra kanda gebelik testi (BHCG) ile hamilelik olup olmadığı belli olur. 1 haftadan önce test doğru sonuç vermeyebilir çünkü testte çıkacak kadar vücutta BHCG yükselmemiş olacaktır. BHCG > 10 ıu/l ise gebelik pozitiftir. BHCG 5-10 ıu/l arası ise test şüphelidir, 2 gün sonra tekrar kan vermek gerekir. BHCG  <5 ıu/l ise gebelik yoktur.

İdrarda gebelik testleri kanda gebelik testi kadar güvenilir değildir. Ama yine de hassas gebelik testleri %90 hassasiyet ile doğru sonuç verir. Adetiniz gecikti ise ve gebelikten şüpheleniyorsanız önce eczaneden aldığınız gebelik testi ile test yapın ama sonuç negatif ise gebelikten emin olmak için mutlaka kanda BHCG testi de yaptırın.

Beklenen adet tarihinde BHCG ortalama 100 ıu/l olur ve sağlıklı hamileliklerde 48 saatte bir ikiye katlanır. BHCG 1000-1500 ıu/l ‘e ulaştığında ancak vajinal ultrasonla (alttan ultrason) görünür. Bu değerlerin altında gebelik kesesi ultrasonla görülemez. Gebelik kesesi üstten ultrasonla ancak BHCG 6000ıu/l değerlerine ulaştığında görülebilir.

Gebelik ilk olarak ultrasonda siyah kese şeklinde kendini gösterir. Gebeliğin 4-5. Haftalarında embriyo gözükmez sadece siyah gebelik kesesi görüntüsü olur. Gebelik kesesi günde 1mm büyür ve kese 20- 25mm boyuta ulaştığında ilk defa embriyo ultrasonografide görülmeye başlar. Embriyo boyutu 5mm olduğunda ise bebeğin kalp atışları ilk defa duyulur. Bu da gebeliğin yaklaşık 6. Haftasına tekabül eder.

BHCG 1500-2000 ıu/l olmasına rağmen transvajinal ultrasyonla gebelik kesesi görülmüyorsa veya BHCG iki günde bir ikiye katlamıyorsa dış gebelikten şüphelenilir. Ve hastanın buna göre yönetilmesi gerekir.

Bazı hastalarda geç döllenme olur o nedenle son adet tarihine göre gebeliğin 4-5. Haftalarında normalde ultrasonla görülen gebelik kesesi görülmez. Bu durumda yapılması gereken BHCG değerine bakmaktır. BHCG 1000-1500 IU/l’in altındaysa ultrasonda gebelik kesesinin görülmemesi çok normaldir.

Muhtemelen geç yumurtlama ve geç döllenme olmuştur, o yüzden kese görülemiyordur. Bu durumlarda 1 hafta sonra tekrar ultrasonografi ile bakmak gerekir. Ama BHCG 1500 ıu/l’in üzerinde ve gebelik kesesi yoksa dış gebelik (ektopik gebelik) akla gelmelidir.

Benzer şekilde geç döllenme olduğunda kalp atışı da beklenen tarihte duyulamayabilir. Bu durumda eks fetüs tanısı koymadan 1 hafta beklemek gerekir. 1 hafta sonra kalp atışı duyulamıyorsa bebek ölü kabul edilmelidir.

Boş gebelik (Anembriyonik gebelik) durumunda ise ultrasonla gebelik kesesi görülür ama içinde embriyo oluşmaz. Boş gebelik tanısı için gebelik kesesinin 25 mm’e ulaşmasına rağmen kesenin içinde embriyonun olmaması gerekir. Boş gebeliğin altında yatan neden %90 bebekte genetik problemlerdir. Boş gebeliğin ilaçla veya kürtajla sonlandırılması gerekir.

Hamilelik belirtilerine bakarak “Gebe miyim?” sorusunun kesin cevabına ulaşamazsınız. Çünkü hamilelik belirtileri bazı kadınlarda hiç olmayabilir, bazılarında ise psikolojik gebelik varmış gibi belirtiler olabilir. O yüzden gebelik şüpheniz varsa en kesin sonucu kanda gebelik testi (BHCG) ile öğrenebilirsiniz. Kanda gebelik testi sonucunun yorumlamasını ve ne zaman ultrasona girmeniz gerektiğini de kadın doğum uzmanı ile istişare ederek öğrenebilirsiniz.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!